در این مرحله باید هر یک از صفحات سایت خود را بر اساس یک کلمه کلیدی، بهینهسازی کنید. اگر در ابتدای راه هستید، بهتر است از «کلمات کلیدی طویل» (Long-tail Keyword) بهره بگیرید. این نوع از کلمات کلیدی حجم جستجوی بالایی ندارند و رقابت سایتها نیز برای این کلمات کمتر است. به همین دلیل، خیلی سادهتر میتوانید با استفاده از آنها رتبه مناسبی کسب کنید و حتی به رتبه ۱ برسید.
تفاوتی ندارد که از کدام نوع کلمه کلیدی استفاده میکنید. در هر حال آموزش بهینه سازی وب سایت برای این کلمات به یک روش انجام میشود. برای این کار، فعالیتهای زیر را در فهرست اصلی کارهای خود قرار دهید.
- تنظیم Google Search Console
- نصب Bing Webmaster Tools
- تنظیم گوگل آنالیتیکس
- نصب افزونه Yoast SEO برای وردپرس
- ۱۰۰ کلمه اول صفحه
- عنوان مطلب
- URL مطلب
استفاده از کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن
البته به احتمال زیاد مشخص است که باید در ابتدای مطلب خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. با این وجود، به طور معمول باید در پاراگراف اول متن خود بویژه ۱۰۰ کلمه اول، از این کلمات بهره بگیرید. به طور مثال مشاهده میکنید که در مطلب زیر با کلمه کلیدی «ساخت پادکست»، این کلمه در پاراگراف اول متن آورده شده است.
استفاده از کلمه کلیدی در عنوان
از نگاه گوگل، تگ عنوان، مهمترین بخشی است که باید کلمه کلیدی را در آن لحاظ کرد. این مورد را در تصویر بالا هم میتوان مشاهده کرد چراکه عنوان مطلب شامل کلمه کلیدی «ساخت پادکست» است. البته در بهروزرسانیهای اخیر، گوگل تصمیم گرفته که حتی بخشی از عنوان مطلب شامل کلمات کلیدی را حذف کند.
استفاده از کلمات کلیدی در URL
این مورد به اندازه بخش قبل مهم نیست اما داشتن یک URL شامل کلمه کلیدی اصلی، علاوه برا افزایش تمایل کاربر به کلیک، توجه موتورهای جستجو را نیز به خود جلب میکند.
استفاده از کلمات کلیدی در تیترها با تگ H2 و H3
در ادامه آموزش بهینه سازی وب سایت باید به استفاده از تیترها هم اشاره کنیم. استفاده از تیترها با تگ «H1» و «H2» و «H3» هم از نکتههای مهم سئو به شمار میآید. در تصویر زیر میتوانید مطلب مربوط به «بازاریابی شبکههای اجتماعی» را مشاهده کنید. کلمه کلیدی این مطلب «بازاریابی شبکه های اجتماعی» است و این کلمه را در تیترها با تگ H2 و H3 مشاهده میکنید.
این نکته را به یاد داشته باشید عکسهایی که در مطالب خود قرار میدهید حتما عنوانی مناسب داشته و شامل کلمه کلیدی به صورت «متن جایگزین» (Alt Text) باشند. البته این متن جایگزین باید کاملا با مطلب مرتبط باشد. به طور مثال میتوانید نام تصویر استفاده شده در مطلب زیر را مشاهده کنید.
اضافه کردن لینک داخلی
«لینکهای داخلی» (Internal Links) به گوگل امکان میدهد که صفحات بیشتری از سایت شما را پیدا و آنها را «نمایهگذاری» (Index) کند. در این میان اگر متن لینک، شامل کلمه کلیدی هم باشد، نکته مثبتی به شمار میآید. به طور مثال در تصویر زیر، به «جدول تناوبی عناصر» لینک داده شده است و عبارت لینک شده هم شامل کلمه کلیدی یعنی «جدول تناوبی» است.
استفاده از عبارتهای مترادف و مرتبط
از شکلهای مختلف کلمه کلیدی استفاده کنید. به طور مثال، اگر کلمه کلیدی متن شما «دیجیتال مارکتینگ» باشد، باید از کلماتی مترادف مانند «بازاریابی دیجیتال» و «بازاریابی اینترنتی» و «دیجیتال مارکتر» هم استفاده کنید.
نوشتن جذاب توضیحات متا
در حالت کلی لزومی به استفاده از کلمه کلیدی در «توضیحات متا» (Meta Description) وجود ندارد اما این کار تاثیر زیادی بر روی نرخ کلیک (CTR) ارگانیک خواهد داشت. از اینرو، زمانی که کاربران، توضیحاتی جذاب و متقاعدکننده را مشاهده کنند، با تمایل بیشتری بر روی متن کلیک میکنند. به طور مثال، نمونهای از این توضیحات را در صفحه نتایج گوگل مشاهده میکنید که اطلاعات مطلبی با کلمه کلیدی «طراحی اینفوگرافیک با فتوشاپ» را نشان میدهد.
طراحی ریسپانسیو سایت
با پیشرفت گوشیهای هوشمند در سالهای اخیر، بیشتر جستجوها در اینترنت به کمک همین گوشیها انجام میگیرد. به این ترتیب، درصد کمتری از جستجوها به کامپیوترهای خانگی و دسکتاپ اختصاص پیدا میکند. از اینرو، در این بخش از آموزش بهینه سازی وب سایت باید به طراحی واکنشگرای سایت (طراحی ریسپانسیو) اشاره کنیم. با این نوع طراحی، سایت خود را برای نمایش در صفحات موبایل، بهینهسازی میکنید.
استفاده از اسکیما
استفاده از «اسکیما» (Schema) یا به عبارت دیگر «دادههای ساختاریافته» (Structured Data) این امکان را برای سایت شما بوجود میآورد که در صفحه نتایج از «Rich Snippets» استفاده کنید. در تصویر زیر نتایج حاصل از بهرهگیری دادههای ساختاریافته نشان داده شده است.